استشمام بوی رمضان

Untitled-5

استشمام بوی رمضان 
طولانی بودن زمان گرسنگی (اذان صبح تا اذان مغرب) وگرمای شدید هوا وازسوی دیگر مشکلات و بیماری‌هایی که در این ماه گریبان روزه‌داران را می‌گیرد که بیشترآن ناشی از تغذیه ناصحیح هنگام افطار و سحر است پس لازم است که افراد اطلاعات تغذیه ای خود را در ماه مبارک رمضان بالا ببرندوباآمادگی بیشتر به استقبال این ماه عزیز بروند.
**شروع افطار با مایعات ولرم
افطار باید با مصرف مایعات ولرم همراه با مواد قندی و مغذی آغاز شود .چای و عسل، چای شیرین، چای و خرما، شیر و عسل، شیر و خرما از جمله خوارکی هایی هستند که می توان افطار را با آنها آغاز کرد. با آب یا آبمیوه ولرم، شیر و سوپ گرم و یا چای کمرنگ شروع کرده و شام سبک مصرف شود . همچنین باید در فاصله وعده افطار تا سحر ۳ تا ۴ واحد میوه آب‌دار نظیر هلو، شلیل، زردآلو، سیب و هندوانه و ۸ لیوان مایعات مصرف شود و استفاده از نوشابه و دلستر چون باعث کاهش اشتهای فرد می‌شود توصیه نشده و بهترین فرصت برای مصرف برنج در وعده سحر است.
**از مصرف مایعات سرد و یخ زده بپرهیزید
افراد، به رغم گرمای شدید هوا از مصرف مایعات سرد و یخ زده در ابتدای افطار پرهیز کنند.
افطاری باید جزء وعده های سبک باشد و شام با فاصله از افطار میل شود ؛وعده شام نیز سبک و از مواد سهل الهضم باشد.
به عنوان مثال موادی با پایه ماست نظیر کته و ماست، همچنین تخم مرغ، آجیل، انواع کوکوها، ماکارونی، انواع آش، سوپ و فرنی، خورش کم چرب با مصرف محدود برنج توصیه می شود.افراد در وعده افطاری استفاده از مواد قندی سالم مثل خرما، عسل، شیره انگور را جایگزین مصرف قند، شکر و زولبیا و بامیه کنند.
**مصرف غذاهای پرچرب باعث افزایش عطش می شود
مصرف غذاهای پرچرب ( نظیر کله پاچه و حلیم) و سرخ کردنی باعث افزایش عطش در طول روز در ایام مبارک رمضان می شود.بهتر است افراد مصرف غذاهای مدر (ادرار آور)، نظیر چای و قهوه را در وعده سحری کاهش دهند و از خوردن غذاهای فست فود و شور نظیر سوسیس، کالباس، تن ماهی و غذاهای کارخانه ای پرهیز کنند.ادویه جات، زرد چوبه و فلفل در وعده سحری نیز عطش آور است  روزه داران باید سعی کنند غذاهای خود را با مواد ترش مزه طبیعی نظیر نارنج، آبغوره، لیمو ترش خوش طعم کنند تا اینکه بخواهند آنها را با نمک، روغن و ادویه جات طعم دار کنند.روزه داران باید برای جبران مواد معدنی از دست رفته در تعریق روزانه از مواد غذایی غنی از املاح نظیر انواع میوه و سبزیجات، ماست و دوغ کم نمک استفاده کنند.افراد باید در وعده سحری استفاده از مواد نشاسته ای نظیر نان کامل، حبوبات، انواع آش و سوپ را جایگزین استفاده از قندهای ساده ای نظیر قند، شکر، شربت وشیرینی کنند.
**ابتلا به یبوست یکی از مشکلات روزه داران
بروز یبوست به علت کاهش تحرک، کاهش مصرف مایعات در طول روز و کاهش مصرف فیبرها رخ می دهد که برای پیشگیری از این مساله باید به نکات مورد اشاره شد توجه شود و همچنین پیاده روی بعد از افطار و قبل از سحر در پیشگیری از یبوست بسیار موثر خواهد بود.

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم